مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
توسعه چارچوبی برای ارزیابی اقتصاد پلتفرمی دیجیتال

مهدی الیاسی؛ مقصود امیری؛ سید سروش قاضی نوری؛ ندا جمهری

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 157-201

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69734.2228

چکیده
  انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمند‌ترین شرکت‌های جهان و نخستین شرکت‌هایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار می‌باشند، شرکت‌های پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از این‌رو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولت‌های سراسر جهان شده است. ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
توسعه نمونه-سازه برای مدل کسب و کار پلتفرم های داده بازار

فاطمه محمدنژادچاری؛ جهانیار بامداد صوفی؛ ایمان رئیسی؛ مقصود امیری

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 145-189

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69482.2217

چکیده
  مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهش‌‌های انجام شده در این حوزه در ایران می‌‌باشد. علی‌رغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شده‌اند، هنوز پلاتفرم‌هایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن ...  بیشتر